• Godzinny otwarciaPon - Pt 8.00 - 18.0
  • Telefon596-592-589
  • E-mailkontakt@ocenystron.pl

Czy warto wziąć samochód w leasing?

Samochód niezwykle ułatwia życie prywatne i zawodowe. Niekiedy po prostu nie sposób się bez niego obejść. Istnieje kilka sposobów finansowania samochodu, a do najpopularniejszych należą kredyt oraz cieszący się coraz większym powodzeniem leasing. Na mocy takiej umowy posiadacz samochodu (leasingodawca, finansujący) umożliwia drugiej osobie (leasingobiorcy, korzystającemu) użytkowanie go, pobierając opłaty w ratach. To wygodny sposób finansowania, który nie wymaga dużego kapitału i nie jest obciążony uciążliwymi podatkami.

[Leasing a tradycyjny kredyt na samochód]

Kredyt jest dobrą opcją dla osób, które chcą koniecznie stać się właścicielem pojazdu, którym będą się poruszać. Umowa leasingowa bez klauzuli o możliwości wykupienia pojazdu nie pozostawia takiej furtki – samochód zawsze należy do leasingodawcy. Ten, kto użytkuje samochód, nie może go sprzedać ani w żaden sposób o nim decydować. Kredyt umożliwia rozporządzanie własnością, co więcej, pozwala z większą swobodą dopasować raty lub skrócić okres spłacania zadłużenia. Pod tym względem istotnie przewyższa leasing, objęty dość sztywnymi zasadami. Jednak leasing ma inne zalety, nieobecne w przypadku kredytu. Przede wszystkim, jest wygodniejszy – można dzięki temu szybciej dostać samochód i zacząć go używać. Umowę obudowuje o wiele mniej formalności, nie trzeba także posiadać zbyt wysokiego nakładu środków finansowych. Istnieje także możliwość obniżenia opłat poprzez przeniesienie na posiadacza pojazdu obowiązku wykonywania napraw i serwisu samochodu. Warunki leasingu zwykle są stałe, ustalone na początku i niezmienne przez cały okres trwania umowy, co z jednej strony odbiera elastyczność, z drugiej zaś gwarantuje stabilność.

[Jak wybrać leasing, analizując jego parametry?]

Opłaty w leasingu są mniejsze, niż przy spłacie kredytu. Nie oznacza to jednak, że można wybrać go pochopnie. O wiele rozsądniej będzie zastanowić się nad parametrami, zanim jeszcze zapadnie decyzja o podpisaniu umowy. Raz ustalone zasady będą obowiązywały przez długi czas – najczęściej kilka lat. Powinny więc być dogodne bez względu na okoliczności. Jakie parametry leasingu należy przeanalizować? Przede wszystkim łączny czas trwania umowy, liczbę rat, wkład własny oraz dodatkowe opłaty – ubezpieczenie, przewalutowanie.

Okres leasingowania samochodu najczęściej obejmuje od 10 miesięcy do 60 miesięcy. Wartości pośrednie to 24, 36, 48. Im dłużej będzie trwała umowa, tym droższy będzie leasing – warto wziąć to pod uwagę i zastanowić się, jak budżet miesięczny zniesie to obciążenie. Raty są wyliczane w oparciu o koszt całkowity. W tym można zawrzeć także pakiety ubezpieczeń. Warto porównywać dokładnie kwoty wykupu i wysokość rat – to wszystko decyduje o opłacalności leasingu. Leasingodawcy bardzo często oferują gotowe pakiety ubezpieczeń, które są tańsze od tych zawieranych poza umową leasingową. Nie jest to jednak regułą – zawsze trzeba dokładnie sprawdzić, co się bardziej opłaca. Takie porównywanie może się wydawać żmudną, nużącą pracą, ostatecznie jednak chodzi o najbliższe kilka miesięcy, a najczęściej lat. Warto wiedzieć, za co będą pobierane opłaty i czy ich koszt nie okaże się nieadekwatny do usługi. Niekiedy wahanie kursów walut sprawia, że leasing w obcej walucie staje się korzystniejszy, niż w złotówkach. Taką decyzję trzeba jednak podwójnie przemyśleć, by jej później nie żałować.

[Za co trzeba zapłacić przy leasingu?]

Z umową leasingową, jak z wieloma innymi umowami, wiąże się wiele dodatkowych opłat. To między innymi cesja umowy na osobę trzecią, zaprowadzenie zmian w umowie, ale też sankcje wyszczególnione w jej treści, które leasingodawca ponosi w określonych przypadkach. Odnowienie umowy po jej wypowiedzeniu także pociąga za sobą koszt – podobnie jak wezwanie do zapłaty. Wszystkie te informacje są jawne i znajdują się w tabelach opłat i prowizji. Żeby wiedzieć, na jakie ewentualne koszty się przygotować, trzeba uczciwie i dokładnie przeczytać tę tabelę i rozważyć zawarte w niej zapisy. Ta chwila skupienia zaowocuje całkowitą jasnością co do warunków umowy i ponoszonych kosztów.

[Podatek VAT]

Odliczanie podatku VAT zależy od tego, jak przedsiębiorca zamierza użytkować pojazd. Gdy będzie on służył potrzebom służbowym, ale i niezwiązanym z działalnością firmy, można odliczyć jedynie 50% podatku VAT od raty. Z kolei jeśli samochód ma służyć jedynie prowadzeniu działalności gospodarczej, istnieje możliwość odliczenia pełnego podatku. W tym przypadku konieczne jest dokładne określenie typu pojazdu oraz opracowanie regulaminu jego użytkowania i ścisłe przestrzeganie jego postanowień.

[Różnice między leasingiem operacyjnym a finansowym]

Istnieją dwa typy leasingu. Pierwszy z nich, operacyjny, jest objęty podatkiem VAT w wysokości 23%. Wylicza się go na podstawie kwot faktury, nie ma też możliwości amortyzowania środka trwałego – samochodu. W tym przypadku rozliczenie kosztu pojazdu jest możliwe po 2-3 latach. To dobra opcja w przypadku zakupu drogiego samochodu. Dzięki tej formie leasingu można uniknąć naliczenia podatku VAT w jego pełnej wysokości już w momencie zakupu.

Leasing finansowy opłaca się bardziej, gdy przedsiębiorca chciałby skorzystać z „uprzywilejowanej” amortyzacji, a więc o podwyższonej stawce w odniesieniu do używanego przedmiotu. Umowy leasingu finansowego zawiera się także na krótsze okresy, niż leasingu operacyjnego – już na 12 miesięcy. Można też naliczyć cały podatek VAT już przy zawieraniu umowy, na samym początku jej trwania.

[Czy to się opłaca?]

Leasing opłaca się szczególnie tym osobom, dla których został stworzony – dla właścicieli firm, którzy potrzebują samochodów do wykonywania pracy. Dlatego dla prywatnego konsumenta prawdopodobnie bardziej opłacalny okaże się kredyt. Warto jednak obejrzeć oferty leasingu konsumenckiego i porównać go z innymi możliwościami, które daje rynek.

Tekst powstał w oparciu o artykuł źródłowy: http://auto-online.pl/porownanie-leasingow/ekdv/leasing-vs-kredyt.html, dziękujemy właścicielom serwisu.

Zygmunt Woltarz

Dyrektor kreatywny w firmie SEO, Warszawa